Автоматична фіксація порушень ПДР - коли і як почне прцювати
Нагадаємо, закон №596-VIII, який серед інших змін у сфері регулювання дорожнього руху ввів у дію систему автоматичної фотофіксації порушень ПДР, набув чинності в серпні 2015 року, але при цьому не працює і нині. І для цього є цілком вагомі підстави, які можуть стати причиною чергового провалу автофіксації.
Для усунення всіх наявних проблем було підготовлено законопроект №5314 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері гарантування безпеки дорожнього руху» і наприкінці жовтня направлено до Верховної Ради. Основне його завдання – ліквідувати суперечливі норми, що порушують конституційні права і свободи наших співгромадян, і на підставі яких Конституційний Суд України ще у 2010 році ухвалив рішення N 23-рп/2010, яким скасував застосування автофіксації порушень.
Як пояснив один із авторів законопроекту, заступник керівника Управління безпеки дорожнього руху Національної поліції України Василь Брянцев, чинний закон України визначає притягнення до відповідальності власника транспортного засобу, а не особу, що безпосередньо скоїла правопорушення. А це порушує презумпцію невинності і норму ст. 61 Конституції (юридична відповідальність має індивідуальний характер, а адміністративну відповідальність несе тільки фізична особа).
Для того, щоб привести закон у відповідність до Конституції України – у документ, що має найвищу юридичну силу, пропонує внести цілу низку важливих змін. За словами Василя Брянцева, передусім, буде задекларовано ключову норму – відповідальність за порушення, задокументоване за допомогою засобів автофіксації нестимуть особи, які фактично керували транспортними засобами в момент вчинення порушення. Нагадаємо, що на сьогодні відповідальність несуть юридичні та фізичні особи, за якими зареєстровано транспорт.
У законопроекті передбачено відповідний механізм визначення винних осіб. Так, за умови автофіксації порушення ПДР за номерним знаком автомобіля «вираховуватимуть» його власники. Після чого йому направлятимуть письмове повідомлення про факт зафіксованого порушення, а водночас – ще й заочну постанову.
Далі передбачено три варіанти розвитку подій.
Перший – якщо власник згоден із порушенням. У цьому разі все просто – він має сплатити штраф. Причому, законопроект передбачає «пільгу» – якщо стягнення буде сплачено протягом 10 днів із моменту набуття чинності постанови, вноситься тільки 50% від зазначеної суми штрафу. У чинному законодавстві також передбачено таку «знижку», але для цього відведено лише 5 днів.
Другий – коли власник не згоден з порушенням. При цьому він має надати в поліцію інформацію про особу, яка фактично керувала транспортним засобом у момент порушення разом із заявою цієї особи, що підтверджує згоду на притягнення до адмінвідповідальності. Утім, ця особа також може особисто звернутися до поліції із заявою про добровільне визнання факту допущеного порушення.
Третій – якщо не можна встановити особу, яка фактично керувала транспортом у момент порушення, через те, що власник транспорту не надав інформації про таку особу. Якщо так, то задекларовано норму, що відповідальність нестимуть юридичні або фізичні особи, на які зареєстровано автомобіль. Як пояснив Василь Брянцев, це цілком логічно – адже транспорт – засіб підвищеної небезпеки, власник має нести відповідальність за його використання. Для законодавчого підкріплення цього проект передбачає важливий обов’язок – власники мають знати, хто користується їхнім транспортом, а у разі отримання від поліції письмового повідомлення та заочної постанови – надавати інформацію про особу, що фактично керувала транспортом у момент порушення.
За словами Василя Брянцева, законопроект №5314 пропонує ввести й інші не менш цікаві нововведення. Зокрема, скасувати пеню у подвійному розмірі суми штрафу за несвоєчасну його сплату. Нагадаємо, що чинний закон встановлює, що наразі в примусовому порядку виконавча служба вилучає і сам штраф, і пеню. У проекті передбачено, що в разі несвоєчасної оплати в примусовому порядку вилучається тільки подвійний розмір штрафу.
Крім того, пропонується більш чітко врегулювати питання нарахування 150 штрафних балів при автофіксації порушень ПДР – передбачено, що невикористаний залишок балів наприкінці року анулюється.
А ще чітко обумовлено механізм позбавлення права керування. У цьому разі термін дії водійського посвідчення призупиняється з моменту набуття таким рішенням законної сили. Якщо ж особи, позбавлені прав, ухиляються від того, щоб здати посвідчення, то термін обчислюється з дня здачі або вилучення поліцією. Після позбавлення прав на термін більше року водій зможе повернути документ тільки після успішного складання практичного і теоретичного іспитів в сервісному центрі МВС.
Те, що чинний закон не може працювати в нинішньому вигляді, розуміють всі фахівці, саме тому на проект №5314 покладаються великі надії, а раз так – то ймовірність його ухвалення дуже висока.
Розраховує на це і поліція, плануючи, що завдяки запропонованим змінам автофіксацію таки буде введено в дію. Про те, коли це може статися, розповіла голова Нацполіції Хатія Деканоїдзе на прес-конференції, присвяченій річниці набуття чинності закону «Про Національну поліцію».
«Відеофіксація буде пріоритетом у 2017 році. Наразі до Верховної Ради вже подано законопроект, який врегульовує всі питання, пов’язані з введенням автофіксації. І я дуже сподіваюся на підтримку народних депутатів для ухвалення цього документа», – заявила Хатія Деканоїдзе.
Як бачимо, у поліції є сильне бажання, щоб автоматична фіксація порушень ПДР почала працювати хоча б в 2017 році, але чи так буде насправді – покаже час.