Як економити більше під час експлуатації гібрида
Минуло вже три місяці, як в рамках нашого проекту Toyota Hybrid ми вивчаємо гібридну технологію Toyota у всіх її проявах. І звісно, насамперед ми перевірили економічний ефект від використання моделей з гібридною силовою установкою. Тестовим автомобілем став новенький Toyota RAV4 Hybrid, який потрапив до нас у руки ще до офіційної презентації в Україні.
Екостиль
Як виявилося, їзда на автомобілі з гібридною силовою установкою з метою економії палива потребує зміни стилю водіння. Потрібно довести до автоматизму новий алгоритм натискання на педалі газу (акселератор) і гальма в різних режимах руху, а також навчитися прогнозувати ситуації на дорозі. Необхідність особливого керування моделями з гібридною силовою установкою прописана і в інструкції з експлуатації авто. Я назвав би цей стиль не тільки економічним, а й безпечним, оскільки він передбачає, що треба починати гальмування заздалегідь і не захоплюватися високою швидкістю.
1. Акумулятор гібридної системи заряджається при гальмуванні
2. Працює електродвигун
3. ДВЗ і електродвигун працюють в оптимальному поєднанні
4. ДВЗ і електродвигун працюють для максимальної потужності
Якщо скоро необхідно буде сповільнитися, для заряджання АКБ починайте гальмувати заздалегідь і залишайтеся в зоні CHG (зарядка). При цьому потрібно гальмувати плавно, з однаковою інтенсивністю, і так довго, як це можливо. При гальмуванні з більшою силою, коли стрілка постійно знаходиться у верхній частині шкали CHG, АКБ заряджається менше.
Для старту з місця із залученням крутильного моменту тільки електромотора на педаль акселератора (газу) необхідно натискати плавно і з невеликим зусиллям, щоб не запустився ДВЗ. Тільки-но автомобіль набере швидкість від 15 до 30 км/год, можна більш інтенсивно використовувати педаль акселератора для запуску ДВЗ. ДВЗ споживає найбільшу кількість палива на старті/початку руху з місця.
Під час руху для досягнення вищої швидкості необхідно розганятися більш ефективно, ніж при старті з місця. Після швидкого розгону припиніть інтенсивно використовувати акселератор. Далі під час руху слід якомога довше залишатися в зоні ECO. Набравши бажану швидкість руху, для її підтриманя потрібно плавно і м’яко керувати акселератором. Тривалий розгін, при якому стрілка постійно перебуває в нижній частині шкали PWR, є найменш ефективним використанням гібридної силової установки.
Режими руху
Крім економії зі зміненим стилем водіння компанія Toyota пропонує чотири режими роботи силової установки Toyota RAV4 Hybrid. Один з них – стандартний, а ще три активуються трьома кнопками в нижній частині центральної консолі. У стандартному режимі руху система забезпечує лінійний відгук на натискання педалі газу (50% натискання – 50% прискорення). У режимі EV автомобіль рухається тільки на електротязі (до швидкості 40 км/год), забезпечуючи максимальну економію палива. Запасу енергії нікель-кадмієвих батарей вистачає на дистанції до 2 км. Цікаво і те, що поняття «холостий хід двигуна» у гібридній Toyota відсутня. Якщо система керування гібридом (THS) запустила бензиновий двигун (ДВЗ), отже, або заряджається батарея, або прогрівається ДВЗ, або обігрівається салон, або автомобіль рухається. Рух на електротязі в середньому може становити 1/3 від загального часу водіння, причому для цього немає необхідності натискати кнопку EV! Система автоматично перемикається на електродвигун, коли дозволяють умови руху.
У режимі ECO відгук на педаль газу більш притуплений, оскільки при 50% натискання на акселератор електроніка дає тільки 25% прискорення. Цим забезпечується максимальна економія палива.
У режимі Sport водій отримує максимально гостру чуйність двигуна на натискання педалі акселератора. Вся силова установка з трансмісією при цьому націлена на реалізацію пікових потужностних характеристик.
Режим руху тільки на електротязі. Натисканням кнопки водій програмує THS проїхати без запуску двигуна максимальна відстань. Тривалість роботи залежить від рівня заряду, температури повітря, температури батареї, швидкості руху (до 45 км/год), кута натискання на акселератор тощо. За наявності оптимальних передумов максимальна тривалість поїздки становитиме приблизно 2 км. Вихід із режиму EV відбувається самостійно.
Гальмівна система
Гальмівна система моделей з гібридною силовою установкою обладнана гідронасосом і акумуляторами тиску. При цьому прямого гідравлічного зв’язку між педаллю гальма і гальмовими механізмами коліс немає. Під час натискання на педаль гальма датчики фіксують швидкість і величину ходу педалі гальма. А щоб при цьому водій не відчував якогось дискомфорту через відмінності в натисканні на гальмо зі звичайними машинами, в гібридах стоїть симулятор зворотного зусилля. Залежно від характеру натискання на педаль гальма блок керування визначає співвідношення гальмівного зусилля між регенераційною (гальмування електродвигуном, який переводять в режим генератора, заряджаючи батарею) і традиційним (працюють гальмівні механізми коліс). Тобто під час плавного гальмування з невеликим зусиллям на початку ходу педалі гальма спрацьовує регенеративна система. Якщо до педалі прикласти більше зусилля, в роботу вступають гальмівні механізми. Під час екстрених гальмувань спрацьовує тільки гідравлічна гальмівна система.
Фото Toyota і автора