Коли ГБО не дає економити (Частина друга)
На які двигуни можна встановити ГБО, а на які – ні? Чи є складнощі з турбомоторами?
Ми можемо встановити газобалонне обладнання практично на будь-який бензиновий двигун. Виняток становлять деякі сучасні двигуни з безпосереднім уприскуванням палива, на які потрібно ставити індивідуальне ГБО. Виробники газобалонного обладнання зробили відповідне модифікації ГБО тільки на деякі популярні моделі. При встановленні газу на турбодвигуни треба правильно добрати редуктор і форсунки. Ці вузли мають бути високопродуктивними. Важливо також правильно добрати блок керування, який дасть змогу максимально точно налаштувати ГБО.
Чи можливий монтаж газобалонного обладнання на моделі з гібридними силовими установками, що мають бензинові мотори?
На автомобілі з гібридними силовими установками, в яких використовується бензиновий мотор, газобалонне обладнання ставиться без особливих проблем. Ми вже маємо такий досвід з Toyota Prius та іншими моделями, наприклад Honda Insight, Cadillac Escalade. Більше того, в ДВЗ гібридних силових установок, які працюють у спокійніших режимах, з ГБО взагалі не буває побічних ефектів.
Які причини появи запаху газу в автомобілі з ГБО?
Таких причин може бути безліч. Це і неякісні шланги, які пропускають через себе молекули газу, і ослаблення затягування кришок фільтрів або втрата герметичності внаслідок старіння їх ущільнювачів, і прорив діафрагми газового редуктора тощо. Якщо ви відчули запах газу у своїй машині, потрібно негайно звернутися на спеціалізовану станцію техобслуговування з ремонту ГБО, щоб її фахівці знайшли джерело витоку газу. Для визначення небезпечної концентрації газу в автомобілі у продажу можна знайти спеціальний прилад, який працює від прикурювача (див. фото вгорі).
Які свічки запалювання найдовше служать при роботі на газі – спеціальні, для машин з ГБО, багатоелектродні чи з жаростійкими платиновими або іридієвими вставками
Усі ці свічки служать приблизно на 30% менше, ніж обіцяє їх виробник, причому не тільки, коли працюють на скрапленому газі, а й на бензині. У першому разі свічка швидше пробивається внаслідок більшого електричного опору газоповітряної суміші, а в другому – через вміст у бензині залізовмісних присадок, які формують на керамічному ізоляторі струмопровідний шар. Як засвідчив досвід, довше служать багатоелектродні свічки і свічки з платиновими вставками.
Як ви ставитеся до встановлення ГБО на дизельні мотори?
Я вважаю встановлення газобалонного обладнання недоцільним, оскільки для нормальної роботи дизельного двигуна на скрапленому газі (пропан-бутан) заміщення дизпалива має бути лише близько 25%. При такому малому заміщення економічний ефект від установлення ГБО на дизель дуже низький. Тому термін окупності такого обладнання дуже великий, а процес встановлення та налаштування складний. Помилки в цьому разі можуть дуже дорого коштувати.
Якщо зробити заміщення скрапленим газом на рівні 50% і більше, через високий ступінь стиснення в дизельному двигуні починається детонація. Простіше кажучи, процес горіння пального і поширення фронту полум’я відбувається з дуже великою швидкістю, як під час вибуху, і зі значним зростанням температури. Це призводить до прискореного зношення і руйнування деталей циліндро-поршневої групи двигуна. Такі зруйновані дизелі я бачив у випробувальній лабораторії голландської компанії Prins, яка тривалий час експериментувала з ГБО на таких моторах.
Чи є сенс встановлювати на двигун, що працює на газі, варіатор випередження запалювання?
Ми нещодавно провели експеримент з трьома автомобілями з метою визначення ефективності варіаторів випередження запалювання. Для цього на нашому тяговому стенді перевірили характеристики потужності машин під час роботи на газі без варіатора і з варіатором. Результат виявився не на користь останнього. Лише на одному моторі потужність збільшилася на 0,6 к.с., але це в межах похибки вимірювань на стенді. Це поки що початковий етап випробувань варіаторів. Ці додаткові пристрої ми плануємо перевірити ще на кількох автомобілях.
Які ознаки забруднення газових фільтрів?
Головна ознака забруднення газових фільтрів рідкої та парової фракції – відключення газобалонного обладнання при підвищених навантаженнях, тобто при інтенсивних розгонах, під час руху на великих швидкостях і за умови великого завантаження авто. У цих випадках електроніка вимикає подачу газу і вмикає бензинові форсунки. У газобалонному обладнанні 5-го і 6-го покоління, де фільтр стоїть між заправним вентилем і балоном, ознакою його забруднення є зниження швидкості заповнення балона газом.
Чи правда, що під час роботи бензинового двигуна на газі можна рідше міняти моторне масло?
Передусім потрібно керуватися рекомендаціями автовиробника. Хоча нам це питання теж цікаве, тому ми запустили один експеримент. У службовій Toyota Camry поміняли моторне масло і до наступної заміни (через 15 тис. км.) ця машина їздитиме тільки на бензині. Кожні п’ять тисяч будемо робити відбір масла і віддавати в лабораторію для дослідження властивостей. Після чергової заміни масла машину експлуатуватимуть на газі, і ми зробимо такі самі відбори й дослідження масла. Так ми знайдемо істину в цьому питанні.