ГБО. Таємниці обслуговування газових форсунок
Газова форсунка – це вузол ГБО, що забезпечує дозовану подачу газу у впускний колектор двигуна. Оскільки скраплений газ в Україні зустрічається різної якості, газові форсунки можуть частково забиватися, через що змінюється їх продуктивність. Ймовірність того, що форсунка швидше засмітиться, зростає у автовласників, які:
по-перше, несвоєчасно обслуговують ГБО;
по-друге, встановлюють найдешевші фільтри рідкої та парової фракції газу;
по-третє, заправляють машину найдешевшим газом.
У комплексі три ці фактори призводять до того, що брудний газ, що містить механічні частинки та маслянисті домішки, проходить через малоефективні дешеві фільтри і частково відкладається на стінках каналів форсунки. Це, власне, і прискорює їх забруднення. Щоб цього уникнути, бажано унеможливити кожен із зазначених чинників.
Газові фільтри
Фільтри краще купувати на СТО або у компанії, яка встановлювала ГБО. Їм невигідно монтувати неякісні фільтри, оскільки це призведе до необхідності гарантійного, тобто безкоштовного, обслуговування або ремонту системи.
Найефективнішим у наших умовах експлуатації є фільтри парової фракції Ultra 360° і фільтри з фільтруючим елементом з матеріалу bulpren (такий є в асортименті торгової марки Certools). З асортименту фільтрів рідкої фракції газу фахівці рекомендують продукцію торгових марок Certools і Szaja.
Місце заправки
Важливо правильно обирати і місце заправлення автомобіля скрапленим газом. Річ у тому, що на наших газових заправках пропонується два типи скрапленого газу – автомобільний і технічний (ще називається побутовим). Перший відрізняється меншою кількістю домішок, що, власне, і забезпечує більш тривалу і надійну роботу ГБО.
Але на жаль, в Україні автомобільний газ не виробляють, його завозять переважно з Білорусі та продають на деяких мережевих АЗС. Перевага мережевих газових заправок ще й у тому, що їхні власники зазвичай більш сумлінно ставляться до обслуговування заправного обладнання, заміни фільтрів тощо.
Наслідки забруднення форсунок
За умови забруднення форсунок, зважаючи на різницю у їх розташуванні і різний вплив температур, вони починають працювати по-різному, тобто змінюється їх продуктивність. Якщо виникла така розбалансованість, проблеми не змусять себе довго чекати. За невеликої різниці в подачі газу між циліндрами провокується нестійка робота двигуна, підвищена витрата газу.
Якщо ж одна або дві форсунки подають значно меншу кількість газу, то електроніка, керуючись показаннями лямбда-зонда, розпізнаватиме збіднену паливо-повітряну суміш і для її нормалізації збільшуватиме подачу палива. Через це два циліндри з нормальними форсунками працюватимуть на збагаченій суміші, що викличе підвищення температури, підгорання клапанів тощо. Тому замість того, щоб отримати високий ресурс двигуна, зумовлений найкращим збереженням властивостей моторного масла при роботі на скрапленому газі і м’якшій роботі мотора, можна, навпаки, зіткнутися з необхідністю передчасного ремонту.
Для унеможливлення цього, форсунки потрібно періодично перевіряти на спеціальному стенді. Різниця їх продуктивності не повинна бути більшою за 10%.
Чищення форсунок
Чищення форсунок залежно від їх конструкції може здійснюватися як у розібраному, так і зібраному вигляді. В обох випадках найбільший ефект досягається під час чищення в кілька етапів, що охоплюють промивку спеціальною рідиною і ультразвукову чистку на спеціальному стенді. Повний цикл зазвичай допомагає вирівняти продуктивність форсунок (тип Keihin-Barracuda-Hana), а за регулярних чисток (кожні 50-60 тис. км.) довести їх ресурс до пробігу понад 300 тис. км. Форсунки Valtek і їм подібні потребують перевірки продуктивності раз на 20-30 тис. км.
Тим, хто обирає ГБО, варто знати, що існує низка дешевих форсунок, які в процесі експлуатації потребують більшої уваги і великих обсягів техобслуговування. До них належать вироби Valtek і їм подібні. Ці форсунки після чищення потребують калібрування. Форсунки OMVL з цієї ж серії не регулюються. Добре чистяться газові форсунки Hana старого зразка, які наразі недоступні. Важко відмити від бруду вироби LandiRenzo.
Регулярна чистка дає змогу усунути незворотні процеси старіння відкладень, унаслідок яких вони вже не видаляються. Але варто пам’ятати, що самостійне чищення форсунок неприпустиме, оскільки ви не зможете гарантувати якість очищення і рівномірність роботи інжекторів після встановлення.
Думка експерта
Наша компанія на сьогодні представляє в Україні найоптимальнішу конструкцію газових форсунок, яка нагадує аналоги для впорскування бензину. Цей виріб польської компанії Alex, має назку Barracuda. Під час його створення інженери постаралися максимально запозичити конструктивні особливості найдосконаліших газових форсунок Keihin, які виробляють у Японії. При цьому враховувалася і необхідність зробити їх доступними, на відміну від дорогих преміальних форсунок Keihin.
Гарантійний термін служби форсунок Barracuda становить 250 тис. км. При цьому вони не потребують якогось складного техобслуговування і калібрувань. Єдине, що необхідно – періодична перевірка продуктивності і, за необхідності, чистка. Це доволі недорогі операції, які я раджу робити кожні 30 тис. км
Хочу звернути увагу на те, що форсунки Barracuda бувають розбірними і нерозбірними. Перші ми рекомендуємо для регіонів з дефіцитом нових мережевих заправок. Ці вироби легко розбираються і не потребують механічного регулювання.
Крім реалізації комплектів і вузлів газобалонного обладнання наша компанія пропонує своїм партнерам по бізнесу обладнання для перевірки продуктивності газових форсунок. Це білоруський стенд, названий на честь його творця – стенд Дзагнидзе. Його вартість – близько 2000 євро.