Що показали ходові випробування бронеавтомобілів "Варта" та "Новатор"
Підприємство «Українська бронетехніка» сьогодні є провідним вітчизняним постачальником захищених автомобілів для наших Збройних Сил, тому ми вирішили ближче познайомитися з її продукцією – машинами «Варта» та «Новатор». Ходові випробування провели на території військового полігону під Києвом.
Першим нашим піддослідним став бронеавтомобіль “Варта”, побудований на доробленому повнопривідному шасі 4х4. Машина повною вагою 17,5 т призначена для перевезення 2+8 осіб.
Кузов виготовлено зі шведської сталі марки 560. Він забезпечує клас захисту STANAG 4569 Level 2 – від кулі Б3 калібру 7,62 мм. Тут посилений протимінний захист – V-подібне днище дозволяє витримувати підрив потужністю до 6 кг у тротиловому еквіваленті. Особливо хочеться відзначити спеціальні протимінні сидіння за стандартом НАТО, які не мають жорсткого зв’язку з підлогою та оснащені 5-точковими пасками безпеки.
Машина оснащена китайським турбодизелем Weichai потужністю 380 к. с. (1250 Нм). З ним агрегатується 9-ступенева коробка передач. Остання досить зручна в управлінні: схема перемикання розбита на два Н-подібні сектори, з двома «нейтралями»: зліва – понижений ряд (1 – 4-та передачі), праворуч – підвищений (5 – 8-ма). На трасі машина легко розганяється до 100 км/год. Витрата палива на шосе становить 30 – 35 л на 100 км.
Що ж до пересіченої місцевості, то тут, звичайно ж, рятує повний привід, а також диференціали, що блокуються. Також варто відзначити відмінну роботу посиленої ресорної підвіски коліс. Кермо легке, проте на бездоріжжі тримати його потрібно міцно. У густому лісі відзначаємо ефективні тросові веткорізи. Хочеться також похвалити камери заднього та переднього вигляду, які допомагають при маневруванні.
Зазначимо, що «Варта» оснащена централізованою системою підкачування шин. Крім того, гумові вставки Run-Flat допомагають продовжити рух до 50 км за повної відсутності тиску в шинах.
У комплектацію бронеавтомобіля входить система автоматичного пожежогасіння, яка захищає екіпаж від суміші «коктейля Молотова» та допомагає при попаданні РПГ. Також наголосимо на наявності фільтровентиляційної установки та потужної системи клімат-контролю, ефектність якої ми оцінили. Машина може комплектуватися тепловізійним комплексом із визначенням людини на відстані до 4 км та автомобіля – до 7 км.
Переходимо до бронеавтомобіля легшого класу – «Новатор». Ця машина має споряджену масу 7000 кг і при цьому може перевозити вантаж до 1845 кг – тому що тут 5-місний кузов типу пікап, з тентованою платформою ззаду. Клас захисту по STANAG 4569 Level 1 – від бронебійних куль АК-74 та гвинтівки СВД. Крім того, машина захищає від підрива під днищем двох гранат РГД-5. Сидіння в салоні також протимінні – без кріплення до підлоги.
Для ведення вогню на ходу у дверях встановлені бійниці. “Новатор” може бути укомплектовано бойовим модулем “Іва” з 12,7-мм кулеметом НСВТ, можливий варіант у парі з автоматичним гранатометом КБА-117 або з кулеметом КТ-7.62. Модуль оснащується оптико-електронною системою керування: вдень – кольоровою телекамерою з подвійним полем зору, а вночі – тепловізором.
Тепер про ходові якості. Новатор побудований на шасі Ford F-550 і має модернізовану, посилену пружинну підвіску. 6,7-літрова V-подібна “вісімка” потужністю не менше 300 к. с. з максимальним крутним моментом 996 Нм при 1600 – 2800 об / хв розганяє бронемашину до 100 км / год за 10,7 с. При цьому максимальна швидкість сягає 140 км/год.
Процес водіння дуже полегшує 6-ступенева автоматична коробка передач з важелем управління на кермі. На цьому підрульовому важелі є маленька кнопка, що дозволяє перейти на ручний режим перемикання. Рульове колесо регулюється по куту нахилу, однак у досить обмеженому діапазоні, що за відсутності налаштування подушки по висоті вимагає звикання. Дуже допомагає регульований поперековий підпір.
Біля правої ноги встановлено невеликий важіль, який управляє трьома режимами трансмісії: 2H, 4H та 4L. До речі, для зменшення витрат палива можна відключити й муфти передніх маточин коліс. При русі на шосе з постійною швидкістю 80 км/год машина споживає 18 -20 л на «сотню».
На бездоріжжі відзначаємо великий хід пружинної підвіски, що дозволяє долати досить глибокі ями. Машині також під силу та броди завглибшки до 0,75 м. Шини мають вставки Run-Flat, які дозволяє при повній втраті тиску проїхати до 40 км.
На «Новаторі» встановлені камери заднього та переднього виду, фільтровентиляційна установка та кондиціонер. У комплектацію також входить електрична лебідка з тяговим зусиллям 7 т та трос завдовжки 25 м.