Чому після холодної ночі акумулятор погано крутить
Погода різко змінюється. Теплий вересень змінився на жовтневе похолодання. Вночі температура іноді знижується до нульової позначки. І якщо акумулятор в авто не зовсім новий, то вранці він може мляво обертати стартер. А скільки в принципі має “жити” акумулятор та як продовжити його життя?
Тривалість експлуатації акумулятора більшість водіїв становить до 5 років. Але якщо поставити собі за мету «стежити» за ним, то термін його працездатності можна збільшити навіть до 9 років.
За великим рахунком, на тривалість життя стартерного акумулятора суттєво впливає лише один фактор: ступінь його зарядженості протягом усього періоду експлуатації. Інакше кажучи, автомобільний акумулятор не любить, коли він розряджений.
Якщо коротко, з технічної точки зору, суть явища така: коли батарея містить мінімальний запас енергії, свинцеві пластини з активною масою сульфатуються – покриваються шаром сірчанокислого свинцю. Через це пластини втрачають свою здатність обмінюватися іонами з електролітом. І що частіше і довше акумулятор перебуває у розрядженому стані, то швидше він засульфатируется.
Про засульфатований акумулятор електрики кажуть: втратив ємність. Це точно відображає реальність – така батарея, скільки б її не заряджав генератор автомобіля або зарядний пристрій в гаражі, вже не може накопичити більш-менш корисний для автомобіля запас енергії.
Виходить, якщо власник автомобіля хоче продовжити життя своєї батареї, він повинен стежити за тим, щоб воно постійно було заряджено. Насправді, це не дуже складно:
– при запуску двигуна прислухайтеся до того, наскільки швидко стартер провертає двигун. Посаджений акумулятор робить це неохоче, мляво; влітку це менш помітно, взимку така діагностика точніша;
– не виснажуйте батарею великими тривалими навантаженнями, такими як надовго увімкнені фари при непрацюючому моторі, гучною музикою протягом цілого дня, безрезультатними спробами завести несправний двигун;
– найточніша діагностика стану батареї – це замір напруги на її клемах після кількох годин «відпочинку», коли двигун та всі споживачі енергії відключені. Вольтметр повинен показати не менше 12,6 вольт – це означатиме, що акумулятор справний і повністю заряджений, а машина його правильно заряджає. Такого стану речей треба прагнути. Контролювати напругу АКБ бажано хоча б раз на місяць;
– в зимовий час бажано раз на місяць-півтора заряджати акумулятор від гаражного зарядного пристрою. Саме в холодний сезон акумулятор зазнає найбільших навантажень і часто залишається недозарядженим.
Як тільки ви виявили, що акумулятор посаджений, його потрібно зарядити, наскільки можна – на 100 %. Запускати двигун і намагатися зарядити акумулятор від генератора при моторі, що працює, особливого сенсу не має – для цього доведеться витратити не одну годину і не одну каністру бензину. Нормально акумулятор зарядиться тільки під час тривалої поїздки, а в ідеалі – від зарядного пристрою, що живиться від мережі 220 В. Рекомендований струм зарядки – 10 % від ємності батареї: наприклад, для АКБ типорозміру 6СТ-60 ємністю 60 Аг це буде 6 ам акумулятора на 75 Ач – 7,5 ампера і т.д.
Тривалість заряджання акумулятора залежить від того, наскільки сильно розряджений акумулятор. Принцип такий: кількість енергії, закладеної в батарею, дорівнює зарядному струму (в амперах), помноженому на час зарядки (у годинах). Наприклад, якщо струмом 5 ампер заряджали акумулятор протягом 4 годин, то ви поповнили його на 20 Ач. Відповідно, повністю посаджену батарею ємністю 50 Ач потрібно заряджати струмом 5 А протягом 10 годин.
Якщо підходити до зарядки суворо, можна розповісти про цілий набір нюансів (температура, кипіння, десульфатація малими струмами, зворотним струмом тощо), але це вже сфера діяльності професійних автоелектриків. До фахівців СТО варто звертатися не тільки при проблемах з акумулятором, але і для його профілактики, якщо у вас немає часу та бажання возитися з батареєю самостійно.