Автомобільний ретрорух в Україні: знайдено цікаві факти
Цими вихідними пройшло чергове засідання відомого Історичного Автоклубу. Цього разу розглядалася така цікава тема, як зародження та розвиток автомобільного ретроруху в Україні.
Як вдалося з’ясувати, ще 1912 року на автомобільній виставці в Одесі організатори вирішили ознайомити публику не лише з сучасними моделями, а й з автомобілями минулих років. Цим вони хотіли показати, якими швидкими кроками йшло вдосконалення автомобільної техніки.
Були представлені три автомобілі De Dion-Bouton ранніх років випуску. Вони мали прості одноциліндрові двигуни потужністю 1 ¾ – 4 ½ к. с., розташовані ще під сидінням та примітивну ремінну передачу на ведучі колеса. Такими ж були й більш потужніші Oldsmobile (4 к. с.) і Benz 1896 року (2 цил., 7 к. с.). Ремінний привід мав і триколісний візок Truffo, але мотор De Dion був розташований вже спереду.
Надалі, у роки розрухи після Першої світової та Громадянської воєн у країні було не до ретровиставок. Не проводилися вони й у 30-ті рр., коли взагалі було заборонено мати авто у приватній власності.
Відновлення ретроруху в нашій країні розгорнулося, і то не відразу, в період після Другої світової. Приклад подала Прибалтика, де у 1972 році було організовано два ретроклуби – у Ризі та в Таллінні. У 1976 році такий клуб почав працювати в Одесі, а у 1978 році в Києві. Очолювали київський клуб «Автоветеран» відомий композитор Анатолій Драгомирецький та гарячий ентузіаст Валентин Величко.
Важлива подія відбулася 3 серпня 1985 року. У Києві на площі біля нинішнього Олімпійського стадіону відкрилася 1-а Республіканська виставка-пробіг саморобних та старовинних автомобілів. На ній було представлено десяток так званих трофейних моделей, зокрема велика рідкість – Mercedes-Benz 260D – перший у світі дизельний легковий автомобіль.
Надалі в Україні клуби любителів ретроавтомобілів почали працювати також у Дніпропетровську та Запоріжжі, Харкові та у Сумах. У Києві традиційними стали щорічні виставки, присвячені Дню автомобіліста, які проводилися біля МЗС та на Контрактовій площі, виставки проекту «Ретроекзотика» у Пушкінському парку, експозиції на ВДНГ у рамках Київського міжнародного автосалону (KIMS, а потім SIA) та багато інших.
Особливо слід сказати про принципово нове явище. Починаючи з липня 2014 р., розгорнув роботу грандіозний щорічний фестиваль Old Car Fest, незабаром перейменований в Old Car Land. Його заснувала група однодумців на чолі із Павлом Лозовенком. Після початку повномасштабної війни РФ проти України діяльність любителів ретроавтомобілів, зрозуміло, на якийсь час ослабла. Однак виставка класичних автомобілів, що пройшла 15 липня, стала свідченням нашої віри в неминучу Перемогу, після якої розпочнеться новий, куди активніший етап розвитку автомобільного ретроруху.