Прямому предку велосипеда виповнилося 206 років
Цього дня, 12 липня 1817 року, німецький винахідник Карл Дрез здійснив перший пробіг на виготовленій ним двоколісній «біговій машині» – прямому предку сучасних велосипедів. Барон Карл Фрейхерр фон Дрез народився 29 квітня 1785 року в Карлсруе. У 1803 – 1805 pp. у Гейдельберзькому університеті він вивчав архітектуру, фізику та сільське господарство.
Виготовлений ним 1817 року двоколісний самокат мав дерев’яну раму характерної форми. Сівши на нього верхи, винахідник спирався ліктями на довгасту поперечну подушку, а руки клав на довгий важіль, за допомогою якого керував переднім поворотним колесом.
Приводити самокат у рух треба було, відштовхуючись від землі ногами. Цікаво, що при цьому Дрез, щоб зберегти взуття, одягав на черевики металеві «шкарпетки». Подбав конструктор і про аксесуари, що підвищують комфорт. Парасолька захищала від сонця та дощу, а спеціальний парусиновий щиток – від сильного вітру.
Свій перший пробіг Карл зробив, вирушивши з Мангайму до передмістя. Весь шлях туди і назад – близько 13 км – зайняв трохи більше години. А через кілька місяців він зробив нову сенсацію, подолавши 60 км за 4 години.
У 1818 році Дрез отримав патент на свій винахід, який назвав Laufmachine – “машина для бігу”. І справді, швидкість пересування на ній була як у людини, що біжить – 13-15 км/год. Подібні машини незабаром набули поширення для доставки пошти і їх почали називати на ім’я винахідника – дрезинами.
Потрібно сказати, що тодішні дороги, пориті коліями від кінних возів, мало підходили для двоколісних транспортних засобів. Але коли власники останніх почали їздити тротуарами, виникла проблема безпеки для пішоходів. І в результаті влада заборонила використовувати двоколісний транспорт. Відродився він лише за кілька десятиліть, вже у вигляді педальних велосипедів.
Що ж до Карла Дреза, він продовжував робити відкриття. У 1821 році він винайшов класичну друкарську машинку з клавіатурою, а пізніше – м’ясорубку. А в 1842 році невгамовний конструктор розробив транспортний засіб з ручним приводом – для їзди залізничними коліями. Воно широко використовувалося багато десятиліть і також відоме під назвою дрезіна.
А щодо двоколісного предку велосипеда, то його точна копія в натуральну величину сьогодні красується біля входу в мерію Карлсруе – на згадку про талановитого винахідника, який жив, працював і помер у цьому місті.
До речі, Карлсруе нещодавно став містом-побратимом Вінниці. З цього приводу української делегації, яка прибула туди, подарували масштабну копію «бігової машини» Карла Дреза. І сьогодні вона експонується у Вінницькому музеї моделей транспорту.