Електромобільність або електрозалежність — наскільки зручно їздити на електромобілі?
Останнім часом новини зі світу електромобілів приходять дедалі частіше. Нові розробки, серійні моделі, модифікації, зростання продажу — суцільні райдужні перспективи! Вторять їм і адепти автомобілів з електромоторами. Мовляв, терміново треба пересідати на електро, тому як ДВЗ — це зло, а дизельні машини так взагалі екологічна катастрофа! Почитаєш, послухаєш і вже мало не в автосалон йти хочеться. Благо, і пропозиція зараз на українському ринку електромобілів немаленька — більше двадцяти моделей, пропонованих офіційно плюс різні пропозиції від сірих дилерів. Загалом, практично на будь-який смак і гаманець. Хоча все ж не на будь-який — щоб роздобути собі новий офіційний електромобіль, слід приготувати близько 1 млн грн. Не боїтеся ризикувати? Тоді шукайте на неофіційному ринку — там є моделі і вдвічі дешевші, і навіть по 300-400 тис. грн. Приблизно такі гроші просять за електрохетчбеки B-класу. Але зараз йдеться навіть не про це, а про зручність в експлуатації.
Електромобілі потрапляють до нас на тест доволі регулярно, тому якийсь досвід і спостереження у мене вже накопичилися. А найбільш він цікавий з настанням холодів! Перше і найголовніше, що потрібно розуміти, що чим нижча температура, тим менший запас ходу. Це стає відчутним вже навіть при -1-2 °С. Наприклад, залишок пробігу на 70% при далеко не слабкій батареї може становити приблизно 200 км. Причому згідно з методикою WLTP ця модель повинна проїжджати понад 400 км… але то в ідеальних умовах випробувань, а ось у реальному житті цифра відрізняється! З одного боку ви можете заперечити, що на день або навіть кілька точно вистачить, адже, як правило, добові пробіги звичайних автомобілістів не такі й великі. Але якщо раптом треба їхати трохи далі, ніж зазвичай? А якщо в невелику подорож? З наскоку не поїдеш, до такої поїздки потрібно готуватися.
Щонайменше повністю зарядити батарею і уважно вивчити мережу зарядних станцій на шляху і в місці прибуття. Отже, їдемо на зарядку! І тут добре б мати кілька додатків / карток різних компаній, що надають такі послуги. Це дасть змогу вам хоч якось розширити географію зарядок. Само собою, це різні рахунки, способи оплати та списання. Не дуже зручно, але іноді виручає. Непогано попередньо перевірити, чи працює потрібна станція і тип зарядки — додаток у смартфоні, як правило, це показує.
І ось приїжджаєте ви такий задоволений і позитивний підзарядитися, а на місці для зарядки стоїть… звичайний автомобіль. Так, з ДВЗ. Просто його там запаркували, бо місце було вільне, і все. Упевнений, що хоч раз з такою ситуацією стикався кожен власник електромобіля. Далі – як пощастить, але інколи машини залишають надовго. Знаю, за це передбачено штраф, ось тільки хто його буде стягувати, наприклад, у спальному районі ввечері?
Але навіть якщо є місце і ви підключилися до зарядки, дуже навіть може бути, що вона раптом “заглючить” або щось піде не так. Це ж електрика — наука про неконтакт! Жарт звісно, ось тільки коли у тебе запасу ходу кілометрів на 60, а ти і зайвий раз салон прогріти боїшся, щоб не розгубити дорогоцінні кіловати, то якось і не дуже смішно. І в цей момент абсолютно однаково, за скільки електромобіль може розігнатися до “сотні” і яка у нього прийомистість.
Як ви напевно вже здогадалися, всі ці напасті сталися зі мною одночасно! Чи треба говорити, що про якусь мобільність вже не йшлося вже не йшла, тут хоч би машина взагалі не стала. Залишався варіант зарядиться через “повільну” зарядку, годин за 6-7, але це означало залишити машину біля зарядки на ніч в сусідньому кварталі. Без нагляду, без охорони і “під напругою”. Ні вже, дякую…
А тепер запитання! Чи можете ви собі уявити таке на АЗС? Щоб була одна колонка, і та зайнята запаркованою машиною, яка не заправляється а просто приїхала постояти? Смішно, згоден.
У підсумку, замість поїздок вихідного дня я всерйоз був заклопотаний зарядкою електромобіля, адже запасу ходу мінімум, і їхати треба було. Знайшов, зарядився у вечірній час, бо вдень було зайнято: після півгодини швидкої зарядки (це та, яка видає 50 кВт), заряд піднявся до 40%, а запас ходу — до 100 км. І що, такі процедури проходити кожен другий вечір?
Ось і виходить, що електромобіль чималої вартості так просто покрити запити мобільності не може. І з засобу пересування, який має полегшувати вам життя, він перетворюється в сучасний, модний і дорогий гаджет. І якщо у вас немає до нього персональної зарядки (йдеться не про шнурок, а про зарядну станцію), володіння таким транспортом не буде настільки безтурботним, як можливо розповідає вам друг або колега на роботі. А говорячи про персональну зарядку, я маю на увазі приватний будинок або гараж з надійною проводкою, де ви прекрасно зможете зарядитися на ніч “до повного”.
Так що доки електроінфраструктура не почне ефективно розвиватися, доки колеги-автомобілісти будуть просто так паркуватися на місцях для зарядки електромобілів і доки ціна входу в цей сегмент не стане більш лояльною, я залишаюся прихильником ДВЗ.
P.S. Більшу частину електроенергії Київ отримує від Трипільської ТЕС, основним паливом якої є вугілля, а запасним — мазут і природний газ. Шкідливі викиди бувають не тільки від вихлопу, а й від механізмів автомобіля — гальмівної системи, тертя шин і так далі.