Українські автовиробники зіштовхнулися з новою загрозою
4 листопада в інформагентстві УНІАН відбулася прес-конференція ТОВ «Чернігівський автозавод» та Асоціації українських автовиробників «Укравтопром». Головною темою стала кричуща ситуація, яка склалася в Україні із закупівлею міських автобусів за кошти Європейського інвестиційного банку. І свіжий тому приклад – повторний тендер на придбання автобусів для Миколаєва на загальну суму 4,5 млн євро, оголошений 28 вересня.
Як і в першому випадку, тендерна документація тут була складена таким чином, щоб дискримінувати вітчизняного виробника, в цьому випадку продукцію Чернігівського автозаводу. Замовник в особі Миколаївської міськради висунув до автобусів низку специфічних вимог. Наприклад, наявність автоматичної коробки передач, низького рівня підлоги одразу біля двох дверей, 25 місць для сидіння (у моделі ЧАЗ – 24), а також наявність окремих дверей для водія.
Все це зроблено на догоду імпортерам низки іноземних виробників (зокрема, турецьких), які нещодавно вийшли на український ринок зі своїми автобусами.
Нагадаємо, що перший тендер на закупку автобусів для Миколаєва за кошти ЄІБ був оголошений ще на початку року. Тоді Чернігівський автозавод за 4,5 млн євро зміг запропонувати 74 автобуси моделі а 08128, а другий учасник – тільки 46 од.МАЗ-206086. Через введення проти Білорусі санкцій переможця тендера так і не вибрали, а пропозиції ЧАЗ навіть не розглянули, оскільки його модель знову ж таки не відповідала тендерній документації.
Все це ще раз засвідчує, що місцева влада при закупівлі автобусів керується особистими амбіціями — кредитні кошти йдуть на закупівлю куди більш дорогих машин і розвиток економіки інших країн.
Андрей Савченко
Генеральний директор ТОВ «Чернігівський автозавод»
Сьогодні ми спостерігаємо тенденцію затягування тендерного процесу із закупівлею міських автобусів за кошти Європейського інвестиційного банку. І тому приклад не тільки Миколаїв, де пропозиції Чернігівського автозаводу хочуть вдруге не допустити через невідповідність надуманим технічним вимогам. 14 липня 2021 року ми стали переможцями тендера на поставку 15 автобусів великого класу для Тернополя. Це 12-метрові повністю низькопідлогові машини А12210, оснащені сучасними двигунами FPT і автоматичною коробкою передач ZF. Завод уже почав виготовлення цих машин, проте тендер чомусь вирішили скасувати — банк нібито знайшов несплачені штрафи, виписані на водіїв ЧАЗ за порушення ПДР. І тепер питання з поставкою цієї дуже важливої для заводу партії автобусів залишається відкритим.
Вадим Шкарупін
Директор ТОВ «Торговий Дім «Еталон Авто»
Починаючи з 2018 року в рамках європейських проектів із закупівлі міського громадського транспорту для українських міст було поставлено 550 од.техніки, з яких 70% – білоруського виробництва. Таким чином, із залучених 128 млн євро кредитних коштів 81 млн євро пішов на розвиток білоруської економіки. Щодо 2021 року, то низка великих тендерів за кошти ЄІБ поки що так і не завершена. Це закупівлі для Києва (112 автобусів), Тернополя, Миколаєва, Львова, Чернігова та Херсона.
Наразі ми звертаємося до представників Європейського інвестиційного банку для того, щоб під час проведення подібних тендерів могли бути задіяні преференції для захисту вітчизняного виробника, які прописані в інструкції ЄІБ з проведення закупівель. Йдеться про те, що замовник може застосувати 15-відсотковий коефіцієнт на пропозиції компаній, які не є місцевими виробниками (рівень локалізації повинен бути не менше 30%).
Юхим Хазан
Віце-президент Асоціації «Укравтопром»
Ще 7 вересня 2020 року ми ініціювали введення загороджувальних мит на імпорт певних транспортних засобів з Білорусі. 22 квітня 2021 року Міжвідомча комісія затвердила 35-відсоткові спецмита від митної вартості. І що ж, вже 26 квітня організація білоруських імпортерів подав позов до Окружного адміністративного суду Києва і рішення про введення спецмита було призупинено. У підсумку за 10 місяців 2021 року імпорт автобусів з Білорусі зріс на 2 млн доларів. Як результат частка продукції МАЗ на українському ринку серед автобусів середнього і великого КЛАСІВ становила 30%, а великого і особливого великого класів і зовсім перевищила 50%.
Наталія Бачурина
Директор із продажу ТОВ «Чернігівський автозавод»
За останні 15 років в Україні реалізовані десятки проектів Європейського інвестиційного банку на загальну суму 7 млрд євро. Дуже важливо донести, щоб ці чималі кошти йшли не тільки на придбання нових транспортних засобів, а й на розвиток економіки України, а не інших країн. У 2021 році на вітчизняний ринок вийшли кілька нових виробників автобусів з Туреччини та Узбекистану.
І тут виникає питання доцільності закупівлі більш дорогих іноземних моделей, адже технічне обслуговування їх і ремонт в разі ДТП потребує великих витрат і наявність відповідної мережі СТО і складів запасних частин. Якщо говорити про тендер для Миколаєва, то замовником на придбання автобусів є міська рада, а отже тягар виплати кредиту ляже на плечі звичайного населення.