Як з'явився найперший автомобіль в Центральній Європі
Цього дня 126 років тому автомобіль President, виготовлений у місті Нессельдорф (нині Копршівніце), здійснив пробіг до Відня. Ця подія і стала початком історії чеського автомобілебудування.
Наприкінці XIX століття на території тодішньої Австро-Угорщини працював вагонобудівний завод Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks (скорочено NW). У 1897 році німецька фірма Benz продала цьому підприємству для його потреб автомобіль з одноциліндровим мотором, а на додачу до нього – ще й свій новітній, вже двоциліндровий двигун, так би мовити, про запас.
Однак на заводі цей агрегат довго не залежався. Під керівництвом старшого майстра Леопольда Світака почали робити свій власний автомобіль, не схожий на німецький. Базою для нього став кінний елегантний екіпаж, виготовлений своїми силами – типу “Мілорд” на чотири персони. Нижче витончено зігнутої передньої панелі кузова кріпився тонкий бампер. А на верху її ще збереглися гнуті рамки, призначені для укладання віжок. Незвично довгий відкидний верх прикривав не тільки заднє, а й переднє сидіння.
Дуже низький двигун з горизонтальними циліндрами встановили в задній частині машини. Робочий об’єм мотора становив 2,75 л, а потужність 7 к.с. при 600 об/хв. Для нього придумали оригінальну систему рідинного охолодження. Просто над мотором розташовувалися радіатор випарного типу, що має циліндричну форму, а також конденсатор для утвореної пари і додаткові бачки з водою. Ємність всієї системи становила 27 л, а витрата води перевищувала витрату пального в 10 (!) разів. Там же, за спинкою заднього сидіння розміщувався і крапельний пристрій, що подає мастило в кілька точок двигуна.
Трансмісія була шківо-ремінна, двоступенева. Цікаво, що для перемикання передач не було спеціального важеля. Цю роль за сумісництвом виконувала … кермова колонка, яку потрібно було нахиляти вперед або назад. До речі, кермового колеса як такого не було – замість нього було кермо, схоже на велосипедне.
Привід на задні тягові колеса діаметром 1,1 м здійснювався ланцюгом. До їх суцільних гумових шин можна було притискати гальмівні черевики, орудуючи довгим ручним важелем. Але було і гальмо ногою, воно було стрічкового типу і впливало на задні барабани.
Перші випробувальні пробіги автомобіля President пройшли успішно. А в травні наступного, 1898 року він з чотирма пасажирами здійснив пробіг до Відня, покривши за добу 328 км. В австрійській столиці машина була виставлена в знаменитому виставковому павільйоні Ротонда, де викликала великий інтерес публіки.
А сьогодні цей легендарний автомобіль, який заклав основу знаменитої марки Tatra, зберігається в технічному музеї в Празі.