Яким був найкомпактніший автомобіль 88 років тому
Цього року, рівно 88 років тому дебютував Fiat 500 – свого часу найкомпактніший автомобіль масового виробництва. Машина була завдовжки 3215 мм, завширшки 1275 мм, та заввишки 1377 мм, з колісною базою лише 2000 мм.
Ще в 1933 році керівництво фірми Fiat доручило молодому конструктору Данте Джакоза розробити мініатюрний двомісний автомобіль. Через три роки машина пішла в серію під позначенням Fiat-500. Цей автомобіль став широко відомим під кумедним ім’ям Topolino («Мишеня»). До речі, образ цього верткого звірка в той час був вельми популярний завдяки відомому американському мультфільму Волта Діснея “Міккі-Маус”.
Компонування машини було дуже щільним. Мініатюрний двигун завдовжки лише 38 см був винесений за передню вісь, а радіатор розташований позаду нього, між колесами. Ноги пасажирів майже впиралися в нього: їх відділяла тільки тонка перегородка. Для виходу охолоджувального повітря на верхній частині капота було зроблено прорізи. Одразу за спинками сидінь розміщувався крихітний багажник з доступом зсередини. Звісно, місця для запаски там не було — її просто навішували зовні.
Для свого часу конструкція машини була доволі прогресивною. Двигун, хоч і крихітний, 570-кубовий, лише в 13 к.с. мав не два циліндри, як чимало тодішніх однокласників, а все-таки чотири. Він був добре врівноваженим і малошумним.
Чотириступенева коробка передач була повністю синхронізована, гальма — з гідроприводом, підвіска передніх коліс — незалежна, на поперечній напівеліптичній ресорі. Легка, дуже коротка рама мала для зниження ваги великі круглі отвори. Така конструкція, будучи жорстко з’єднана з кузовом, надавала машині достатню міцність.
Fiat 500 відрізнявся від багатьох тодішніх однокласників простим і елегантним дизайном. Кузови були трьох типів: 2-дверний седан, 2-дверний седан зі зсувним матерчатим дахом і інтегрований вантажний фургон.
У 1937 році з’явилася модернізована модель – Fiat 500A. Вона отримала міцнішу раму з Х-подібною поперечиною, новий бампер і нові задні ресори — напівеліптичні замість чверть-еліптичних. І що цікаво, кермо було перенесено з правого боку на лівий.
До 1948 року в Італії було вироблено 122 тис.автомобілів сімейства Fiat 500. Крім того, за ліцензією було випущено 15 тис. машин у Франції — під назвою SIMCA 5, і в Німеччині – NSU-Fiat 500. У невеликій кількості їх збирали і в Польщі.
У післявоєнний період машину модернізували двічі. У 1948 році з’явився Fiat 500B із потужнішим мотором – в 16,5 к.с. А в 1949 році йому на зміну прийшов Fiat 500C – із новим, більш сучасним дизайном. Він отримав ще один тип кузова — тридверний універсал, зі своєю назвою Belvedere.
Виробництво автомобілів сімейства Fiat 500 завершилося в 1955 році. За весь час в Італії було випущено 519 370 машин.