Як проходили перші автоперегони по двох континентах
Нью-Йоркська площа Тайм-Сквер стала 12 лютого 1908 місцем старту першого в історії автомобільного змагання, траса якого пройшла двома континентами – по Америці та Євразії. У присутності десятків тисяч цікавих глядачів шість автомобілів вирушили в далеку дорогу.
Половина автомобілів були французькі: 15-сильний Sizaire-Naudin, а також De Dion-Bouton та Monobloc – з двигунами по 30 к. с.
Таку ж потужність мав і німецький Protos, а ось «італієць» Zust був крутішим – 40 к. с. Але найпотужнішою виявилася американська машина Thomas, моделі Flyer DX, на якій стояв двигун 70 к. с.
Дорога із самого початку виявилася нелегкою: докучали хуртовини і дощі, автомобілі то ковзали по льоду, то застрягали в кучугурах. Слабенький Sizaire-Naudin з одноциліндровим моторчиком здав першим, проїхавши лише 71 км. Куди довше протримався його земляк Monobloc: він вийшов з бою після 1930 км.
На рекламному плакаті траса пробігу виглядала ефектно: адже планувалося з Аляски через покриту льодом Берінгову протоку проїхати прямо на Чукотку. Але це виявилося ілюзією. Автомобіль Thomas, якого на пароплаві відправили до розвідки, повернувся з нерадісною звісткою: поїздка Аляскою була неможливою.
Ось чому завдання спростили. Машини доставили морем прямо до Владивостока, причому під час заходу в Японію від компанії відокремився останній «француз» – De Dion-Bouton.
Тож на старт чергового етапу 25 травня виїхали лише три машини. Втім, італійський автомобіль одразу опинився в аутсайдерах. А справжня боротьба розгорнулася лише між двома суперниками – німецьким екіпажем на чолі з Гансом Кеппеном та американським – з Джорджем Шустером.
Перші проби місцевими дорогами показали, що в цю пору вони абсолютно непридатні для автомобілів. І тоді народилася ідея: машини рушили шпалами Транссибірської залізниці. При цьому їх навіть включили до графіка руху потягів.
Але одного разу, коли поїзд йшов поза розкладом, тільки дивом не сталася аварія: екіпаж машини Protos насилу виштовхнув її з колій. Після цього їзду по шпалах заборонили і частину магістралі, що залишилася, вони подолали на потязі.
По ґрунтових дорогах європейської частини росії було їхати вже простіше, а в Західній Європі ще легше. Тут німецький екіпаж виявився швидшим: він прибув до Парижа першим – 26 липня, на 165-й день після старту. А ось Thomas запізнився на чотири доби.
Однак журі присудило перемогу саме американцям. На те були дві причини. По-перше, на команду Protos наклали штраф на 15 діб за те, що ще у Штатах вони возили свою машину потягом на ремонт у місто Сіетл. А по-друге, американцям списали 15 днів, які витратили на розвідку Аляски. Що ж до третього, італійського екіпажу, то він таки дісталися Парижа, хоч і через півтора місяці.
Як би там не було, але всі учасники цього грандіозного автоперегонів увійшли в історію.