Найстаріший у світі автобус відсвяткував ювілей
У березні 1895 року німецький виробник Benz & Cie. поставив замовнику свій перший автобус із двигуном внутрішнього згоряння, якому судилося стати першим транспортним засобом такого типу у світі.
Машину експлуатувала компанія Netphener Omnibus-Gesellschaft на маршруті між містами Зіген – Нетфен – Дойц. А 29 березня 1895 року транспортна компанія замовила другий такий автобус, який виїхав на маршрут уже 26 червня.
Отже, що ж являв собою перший автобус (нім. омнібус) від компанії Benz & Cie? В його основу поклали дві чотириколісні моделі-Benz Victoria і Vis-à-vis (в останньому пасажири сиділи на двох лавах обличчям одне до одного), які випускали з 1893 року. Всі вони мали запатентовану Карлом Бенцом систему керування передніми колесами – шкворневу, з трапецієподібною поперечною тягою.
Перший автобус Benz & Cie. приводив у рух бензиновий двигун, встановлений у кормі. Єдиний циліндр розташовувався горизонтально і приводив у рух вертикальний маховик. Робочий об’єм становив 2.9 л, а потужність – 5,5 к.с. Застосовувалися автоматичний впускний клапан і керований випускний клапан.
У двигуні використовувалася т.зв. випарна система охолодження. Відведення тепла від стінок циліндра відбувалося за рахунок википання води, що розміщувалася прямо в сорочці охолодження. Туди постійно надходила свіжа вода, але частина води весь час губилася, оскільки вона перетворювалася на пару, – і тому потрібно було часто доливати воду в систему охолодження. Система запалювання спрацьовувала від високовольтної котушки і батареї сухих елементів. Привід задніх коліс від мотора здійснювався за допомогою двоступінчастої ремінної передачі і двох ланцюгових.
Найперший автобус міг перевозити лише вісім осіб. Для порівняння, сучасний зчленований автобус Mercedes-Benz CapaCity L вміщує 191-го пасажира. Сьогодні побачити живцем перший у світі “Омнібус” з ДВЗ можна у фірмовому музеї Mercedes-Benz у Штутгарті, в якому також експонують й інші цікаві автобуси з трипроменевою зіркою.