Технологія з 70-х зробила прорив у виробництві двигунів
Німецька компанія Mahle здійснює розробку і виробництво двигунів вже понад 100 років. Зовсім недавно вони почали роботу над новою системою уприскування, яка спершу призначалася для двигунів болідів Формули-1. Однак пізніше з’ясувалося, що придуманий інженерами принцип можна вільно використовувати і у звичайних автомобілях і компанія почала пропонувати технологію провідним автовиробникам.
Нову систему вони прозвали Mahle Jet Ignition (MJI), і її вже активно використовують на болідах. Виробник стверджує, що вона з легкістю може зайняти своє місце в автомобілях з бензиновими моторами і так само легко застосовується до гібридних двигунів.
Принцип роботи MJI такий. У традиційному бензиновому двигуні паливо надходить у камеру згоряння зі спеціальних впускних отворів разом з повітрям або ж безпосередньо в циліндр. MJI ж, у свою чергу, буває двох типів і, якщо в першому, він кардинально відрізняється від звичної для нас системи, то в другому – він лише трохи її доповнює, тим самим даючи двигуну низку певних переваг.
Перший тип називають “активним” і працює він так. 95% палива надходить в камеру згоряння звичайним способом, разом з повітрям. Однак ще 5% впорскується додатковою форсункою, розташованою в невеликому поглибленні, яке в компанії називають попередньою камерою згоряння. У ній, поруч з додатковою форсункою, розташована і сама свічка запалювання. Механіка цього принципу полягає в тому, що під час подачі іскри в попередній камері відбувається детонація тих самих 5% палива, які вже і підпалюють решту суміші в “котлі”. Вся справа в тому, що потужність вибуху в рази перевершує силу звичайної іскри від свічки, а відповідно готова суміш у циліндрі вигорить значно швидше і ефективніше. На додачу до всього, ця маленька камера не має прямого проходу до камери згоряння, а накрита своєрідним куполом з численними отворами. Вони служать напрямними елементами для палива, що вибухнуло в попередній камері, і рівномірно розподіляють ударну хвилю по всьому циліндру, доповнюючи і без того шикарний ефект.
Виробник заявляє, що такий спосіб дасть змогу значно збільшити ступінь стиснення, а його потенціал з таким уприскуванням зросте, зберігши при цьому кількість шкідливих викидів в тих самих межах.
А щодо “пасивного” типу, який, власне, і використовується у Формулі-1, тут все набагато простіше, ніж у попередньому. У ньому також присутня попередня камера згоряння, але в ній вже немає тієї самої додаткової форсунки. Якраз ця ідея прийшла до нас із 1970-х років, коли компанія Honda застосувала цю систему в Civic першого покоління, назвавши її Compound Vortex Controlled Combustion. Вона хоч і мала спільний принцип роботи з сьогоднішньою системою Mahle MJI, але була значно складнішою і не мала попиту в той час.
Працює вона так: коли паливно-повітряна суміш поступає через впускні отвори в камеру згоряння і стискається, невелика кількість основного обсягу проштовхується через спеціальні канали в попередню камеру. Там його запалює свічка, а струмені пального, що горить, і повітря під високим тиском повертаються через напрямні отвори в основний циліндр, запалюючи його, як і в попередньому випадку.
Обидві версії MJI можна встановлювати практично на будь-який бензиновий двигун. Mahle веде переговори з низкою виробників автомобілів, так що цілком можливо, що незабаром цю технологію запустять в серійне виробництво.